شیر سنگی یکی ازآثار تاریخی شـهر همدان هست که قدمت آن بـه دوران مادها مـی‌رسد.
این مجسمـه سنگی با 5/2 متر طول و یک متر و 15 سانتی متر عرض دارای یک متر و 20 سانتی متر ارتفاعدارد و در شـهر همدان قرار دارد.
تپه‌ای کـه در حال حاضر مجسمـه شیر سنگی بر روی آن واقع شده تپه باستانی هست زیرا تابوت متعلق بـه دوره اشکانی ازآن محل کشف شده و فعلاً درون موزه تپه هگمتانـه نگهداری مـی‌شود.
این مجسمـه بـه همراه قرینـه اش ابتدا درون دروازه شـهر همدان قرار داشته‌است و اعراب بـه هنگام فتح همدان آن را باب الاسد بـه معنی دروازه شیر نامـیده‌اند.
در سال ۳۱۹ ه. شیر تعزیه ملک اباد لنجان ق نیز کـه دیلمـیان همدان را بـه تصرف خود درون آوردند دروازه شـهر را بـه کلی تخریب د.
مردآویج دیلمـی قصد داشت یکی از آنـها را بـه ری منتقل نماید ولی چون موفق نشد پنجه‌های یکی از شیرهارا شکست و دیگری را بـه طور کامل تخریب نمود مجسمـه آسیب دیده که تا سال ۱۳۲۸ هجری شمسی بر روی زمـین افتاده بود که تا اینکه مـهندس سیحون طراح و معمار آرامگاه بوعلی آن را درون محل فعلی نصب کرد.
در عصر اسلامـی، شیر تعزیه ملک اباد لنجان این شیر را محافظی به منظور شـهر و طلسمـی بر د بیماری تلقی مـی‌کرده‌اند.
هم ...مشاهده کامل متن اکنون تنـها مجسمـه شیرسنگی درون یکی از مـیدان‌های شـهرهمدان بـه همـین نام و تپه‌ای باستانی کـه در گذشته گورستان دوره اشکانیـان بود قرار دارد.
منبع :http://hamshahrionline.ir/details/47098
. شیر تعزیه ملک اباد لنجان : شیر تعزیه ملک اباد لنجان




[شیر سنگی همدان | تیشینـه همسفر باهوش شما شیر تعزیه ملک اباد لنجان]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 11 Jun 2018 13:06:00 +0000